Har du også lavet de her fejl? 3 ting du ikke skal sige til en stresset kollega – men som vi ofte kommer til…

Du kender sikkert situationen: en kollega ændrer opførsel, og du tænker på, om personen måske er stresset.

Du vil gerne hjælpe, men ved ikke helt hvordan. Én ting er sikkert: du kan ikke overtage din kollegas opgaver. Så hvad kan du egentlig tilbyde?

Du er måske bange for at ”gå for tæt på” – og hvad nu, hvis personen bliver ked af det? Der kan flyve mange tanker gennem hovedet og det er svært at vide, hvad man skal stille op og hvad din kollega egentlig har brug for. 

De sidste 14 år har jeg haft mere end 400 mennesker med stress gennem et individuelt behandlingsforløb. Her er hvad de fortæller.

3 ting der er uheldige at sige:

1) ”Du er stresset!”
Ingen af os har lyst til at være stresset eller blive defineret af andre. Personen kommer let til at gå i forsvar og ignorere, hvad du egentlig vil sige.

2) ”Pas på dig selv.” 
Den stressede ved ikke, hvad han eller hun konkret skal gøre anderledes. Hvis hun vidste det, havde hun sandsynligvis allerede gjort det.

3) ”Grunden til at du har det skidt, er nok på grund af det derhjemme.”
Personen oplever det som om, du mener, at det er deres egen skyld. Selvom du måske har ret og der er årsager på hjemmefronten, kan det virke sårende og lukke ned for en evt. dialog.

Jamen, hvad kan jeg så sige, tænker du måske? Her er de stressedes erfaringer.

3 ting der er gode at sige:

1) ”Hvordan har du det… egentlig?” 
Vis, at du er oprigtigt interesseret og måske bekymret, og tag dig tid til at høre svaret. Det at lytte kan være meget hjælpsomt og det er faktisk at gøre noget.

2) ”Jeg har lagt mærke til at…” 
Fortæl hvad du har bemærket af konkrete ændringer i din kollegas adfærd, altså dine observationer, uden at tolke i hvorfor vedkommende opfører sig sådan. Det er bedst ikke at konkludere, men i stedet være nysgerrig på hvordan han/hun selv oplever tingene.

3) ”Lad os finde ud af, hvordan du kan blive aflastet, så du får lidt luft.”
Bliv gerne konkret og hold fast i, at der skal ske nogle forandringer, også selvom personen måske negligerer problemet. Involvér evt. lederen, der har mandat til at foretage ændringer.

Såe, summa summarum

Når du har kontakt med en person, der er stresset og du udviser interesse – måske endda bekymring – er der stor chance for, at det bliver modtaget positivt. Og hvis ikke… så skal du ikke tage det personligt. Du kan minde dig selv om, at: det værste du kan gøre som kollega er ikke at gøre noget.

 

Få hjælp til stress – se mere

Kurser og foredrag om stressforebyggelse – se mere

Enkle veje til mere overskud og mindre stress

– fra Grow People

Ja tak – jeg vil gerne have gratis tips og inspiration til mere overskud og mindre stress.