Ferie – sådan sikrer du, at den bliver god

Sommerferien er lige om hjørnet, og du glæder dig sikkert…

Denne gang handler det om, hvad du kan gøre af enkle ting, så din sommerferie bliver god, og du også får restitueret. Jeg ser nemlig tit folk ”lave fejl” mht. ferien, så de bliver skuffede og møder op udkørte i stedet for udhvilede, når arbejdet starter igen. Jeg kommer også selv til at glemme ting, som jeg ellers godt ved, er vigtige for en vellykket ferie, fordi jeg er uopmærksom eller synes noget er indlysende.

Ved du i øvrigt hvilken måned vi i Grow People får flest henvendelser fra mennesker, der er gået ned med stress? Nej, det har du jo heller ingen chance for at vide. Svaret kommer til sidst.

F orventningsafstemme
E gentid
R ejse
I kke tilstede (autoreply)
E nergiopladning
N ydelse

Forventningsafstemning

Det lyder måske kedeligt og som noget, man gør på arbejdet. Men det er vigtigt at tale med dem, du skal være sammen med i ferien om, hvad I hver især har lyst til og brug for.

Ingen er tankelæser og kan derfor ikke gætte dine behov, og du ved heller ikke, hvad de andre har brug for – uanset hvor godt du kender dem.

Og hvordan kan jeg så påstå, at du ikke ved, hvad dine nærmeste har brug for? Det kan jeg, fordi vores behov ændrer sig hele tiden, så det, de måske plejer at have lyst til på ferien, er ikke nødvendigvis det, der gælder nu.

Ergo: I er nødt til at tale om det.

Den gode nyhed er: det er nemt, det tager kun få minutter og er endda gratis 

Egentid

Egentid kan være tid alene, men overordnet handler det om, at du gør noget, som du har lyst til for din egen skyld, så ferien ikke kun bliver, hvad de andre har vil og på deres præmisser.

Det er ikke egoistisk at prioritere sig selv.

Lader du op og gør ting, der gør dig glad, kan du netop være mere kærlig og have mere overskud til andre.

Ligesom i flyet gælder det om at tage iltmasken på selv, før man kan hjælpe andre.

Rejse

Det kan være fysisk til et andet sted fx til nabolaget og overnatte i telt. Det kan også værementalt, hvor du fordyber dig i en bog og dermed ”forsvinder” og får andre input.

Det at komme væk – på den ene eller anden måde – kan sætte ting i perspektiv for os. Det giver variation og et afbræk i hverdagen og ikke mindst ny inspiration.

Ikke til stede (autoreply)

Sæt autoreply på, så du rent faktisk får holdt ferie og slappet af mentalt. En lille ting der gør en stor forskel.

Det kan være nødvendigt, at I forventningsafstemmer på arbejdet og aftaler, at I sætter autosvaret til, så ingen føler sig pressede til at være på.

Alle kan undværes i nogle få uger. Inklusiv dig. Trist måske… men sandt. 

Er du online med mails og telefonopkald, går du i arbejdsmode mentalt. Det er ikke kun de minutter, det tager at svare på tingene, hvor du er på arbejde. Nej, det er meget længere tid, fordi dine tanker fyldes med jobbet. Det går ud over din restitution, følelsen af at have (helt) fri og også nærværet der, hvor du er. Der er altså ”klokketid” og ”mental tid”, som det er værd at skelne imellem.

Energiopladning

Du er sikkert god til at sætte din smartphone i stikkontakten, men husker du også at lade dig selv op?

Hvad er god opladning egentlig for dig?

Skal du have tid alene, er det godt at komme ud i naturen eller skal du hygge dig med venner? Måske har du oparbejdet en søvngæld, der er brug for at komme af med ved at få sovet lidt mere, end du har gjort på det seneste.

Det er vigtigt at være tro mod dig selv her og holde fast i det, du har brug for. Er du i tvivl om, hvad der lader dig op, kan du prøve dig lidt frem – og mærke efter undervejs.

Nydelse

Når vi nyyyder noget, så booster vi os selv med positive følelser, der øger vores lykkeniveau og såkaldte wellbeing.

Det kan være, at du rent faktisk mærker det varme sand under fødderne, smager den iskolde hvidvin (der samtidig slukker tørsten) eller ser den smukke natur, du kører igennem. En lille fest du kan have – op til flere gange om dagen – som oveni købet er gratis.

Det kræver dog, at du er opmærksom på det, du foretager dig og giver dig selv lov at nyde og samtidig være tilstede, dvs. nærværende i dette ”nu”. Du kan øve dig ved at d-v-æ-l-e og være en smule langsom.

Og tilbage til den lille quiz jeg startede med: Hvornår er det, at vi får flest henvendelser fra mennesker, der har brug for hjælp, fordi de er overvældede og udkørte?

Svaret er: September.

Og hvad har det med ferie at gøre? Jo, de fortæller alle – uden undtagelse – at de ikke fik restitueret nok i ferien, men snarere trængte til opladning, da den var slut. Med andre ord prøver jeg nu at gøre erhvervspsykologerne her i Grow People og mig selv arbejdsløse ved at give disse tip til den gode ferie. 

”Er du for meget på din telefon?”

Du kan også læse mine råd til mere tilstedeværelse og mindre telefon i artiklen ”Er du for meget på din telefon?” i Berlingske.

Enkle veje til mere overskud og mindre stress

– fra Grow People

Ja tak – jeg vil gerne have gratis tips og inspiration til mere overskud og mindre stress.