4 dages arbejdsuge – lyder det attraktivt?

– hvor du ovenikøbet får samme løn og når de samme ting – uden at blive stresset af det.
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det kan lade sig gøre. Det har firmaet IIH Nordic bevist.

Du får her deres 3 vigtigste tips, så du også kan komme hjem, komme i flow eller blot undgå at komme bagud.Jeg bruger selv nogle af deres metoder. Jeg har dog ikke skåret en dag væk hver uge – og det er heller ikke målet – men min arbejdsdag er blevet optimeret.

Nu undgår jeg den irriterende følelse af at spilde tiden – fx på for lange og ineffektive møder. Jeg er også begyndt at koncentrere mig bedre, når jeg arbejder. Simpelthen fordi jeg lukker ned for telefon og mails i perioder. Det gør også, at jeg oftere er i den behagelige flowtilstand, hvor man glemmer tid og sted, fordi det kører, det man har gang i.

1. POMODORO METODEN – arbejd koncentreret i 25 minutter

Start med at lukke ned for forstyrrelser. Luk mailboksen og sluk telefonen (ikke bare på lydløs men på flyfunktion eller sluk den helt). Luk også døren eller sæt et skilt på dit bord som viser, at du ikke vil forstyrres. Brug evt. ørepropper eller hørebøffer, hvis du er sammen med andre.
Sæt et stoppeur (fx på telefonen) til 25 minutter og arbejd kun med den opgave, du har sat dig for. Ingen overspringshandlinger (ja, det er svært – jeg er selv verdensmester i dem). Stop når tiden er gået og hold 5 minutters pause.
Vi kan kun koncentrere os 25 minutter af gangen, så pausen skal holdes – også selvom du kommer godt i gang og har lyst til at fortsætte. På den måde kan man holde energien og fokus i længere tid.

N.B. Pomodoro betyder tomat på italiensk og kommer fra det køkkenur, som ophavsmanden selv brugte, da han studerede.

Et firma jeg besøgte
sætter en tøjfrø på
skrivebordet eller under
dørhåndtaget til
rummet de arbejder i.
Det betyder “Frog off” 😀

 

 

Et af de absolut største problemer i vores arbejdsliv – og en af hovedårsagerne til stress – mener jeg er forstyrrelser. Det er det, jeg dagligt ser i mit arbejde, når jeg er ude på de danske arbejdspladser.

Vi forstyrrer os selv og hinanden i ét væk via telefoner og støj i fx storrumskontorer. Det gør os trætte i hovedet, ineffektive i vores arbejde og vi når ikke det, vi har sat os for. Vi får tilmed en afbrudt dag, uden mulighed for den glæde og rare følelse det er, at være fordybet i en aktivitet.

Forskere, der har fulgt IIH Nordic har sagt, at det vigtigste de har gjort er at: De har minimeret forstyrrelser af hinanden.

2. EFFEKTIVE MØDER – 45 eller 20 minutters møder.

Vi har for vane at sætte alle møder til en time, bare fordi Outlook er indrettet til det.
Typisk går de første 5-10 minutter alligevel med at folk kommer for sent og dermed spilder vi hinandens tid…Afgræns møder til 45 eller 20 minutter. Du vil se, at I sikkert når det samme på kortere tid.
Hold evt. stående møder. Det gør, at man bliver hurtigere færdig, da man ikke gider at stå op så længe.
Start møder til tiden. Det kan man godt opfordre til eller aftale med sine kollegaer, selvom man ikke er mødeleder. Det er til alles fordel med effektive møder.
Start evt. mødet med, at alle er stille i et minut og sidder med lukkede øjne. Også det gør de i IIH Nordic. Formålet er, at tune ind på det der skal ske, så alle er nærværende på mødet. Dermed bliver mødet også et rart sted at være.

 

3. MINDRE MAILTID – kortere og mere overskuelige mails.

  • Gå ikke ind og ud af mailboksen hele tiden. Vælg bevidst 2-3 tidspunkter om dagen, hvor du læser og svarer mails. Ellers er det ikke dig, men alle andre, der styrer din dag.
  • Skriv korte mails – ingen orker at læse en lang mail.
  • Husk altid emnelinjen, så du selv og andre nemt kan finde den senere.
  • Minimer “cc” så andre ikke spammes med for mange mails.
  • Brug ikke tid på at gennemlæse og rette slåfejl, kommaer osv. når det bare er til kollegaer eller lign. Tingene ikke behøver at være perfekt til alle. Sparer du et minut pr. mail, bliver det hurtigt til en time eller mere om ugen, du kan bruge på noget sjovere.

 

I Grow People har vi en lang række effektfulde redskaber, vi gerne deler ud af.
Book en individuel tid, eller jeg kan komme ud på din arbejdsplads, hvis du og dine kollegaer gerne vil højne trivslen og forebygge stress.

Kontakt os på info@growpeople.dk eller ring 26115021. Se mere på www.growpeople.dk

Individuel stresshåndtering

En guide og inspirationsbog er på vej
– og du kan blive den lykkelige ejer.

Jeg er i fuld gang med at skrive en ny bog. Den beskriver, hvordan I konkret kan højne trivslen og undgå stress på arbejdspladsen. Den udkommer til sommer på Klims forlag.

Send mig en mail på pernille@growpeople.dk. Så får du direkte besked og mulighed for at købe den med særlig rabat når den udkommer – helt uforpligtende naturligvis.

Enkle veje til mere overskud og mindre stress

– fra Grow People

Ja tak – jeg vil gerne have gratis tips og inspiration til mere overskud og mindre stress.