Loading...

Enkle veje til mere overskud og mindre stress

Læs her tips og inspiration.

Derfor når du aldrig alt det, du gerne vil

Forleden mødtes jeg med en af mine klienter – vi kan jo kalde hende Anne. "Pernille, jeg planlægger min dag hver morgen. Alligevel går det galt i løbet af dagen, og jeg når ikke andet end 2-3 punkter på min liste. Jeg er konstant bagud", sagde hun. Umiddelbart lyder det jo til, at Anne gør det rigtige: planlægger. Men jeg ved præcist hvorfor, det går galt for Anne: Hun planlægger for meget. Det ved jeg, fordi det også sker for

Er din TO DO liste en ønskeliste eller en plan

I sidste uge fortalte jeg dig om UFO'er og tidstyper. Fandt du din tidstype? (Hvis du ikke aner, hvad jeg taler om, er det sikkert fordi, du ikke har set mailen. Så kan du se den lige her) Det er faktisk ret essentielt fordi: Hvis du kender din tidstype, kan du bedre planlægge din tid. Og når du planlægger din tid, kan du bedre undgå at blive stresset. Men hvad er god planlægning? Rigtig mange af os har for vane

4 dages arbejdsuge – lyder det attraktivt?

– hvor du ovenikøbet får samme løn og når de samme ting – uden at blive stresset af det. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det kan lade sig gøre. Det har firmaet IIH Nordic bevist. Du får her deres 3 vigtigste tips, så du også kan komme hjem, komme i flow eller blot undgå at komme bagud.Jeg bruger selv nogle af deres metoder. Jeg har dog ikke skåret en dag væk hver uge – og

Udnytter I de stressramte nok?

Lyder det mærkeligt? Ok, men den er god nok. Folk der har været stressramt har fået nye kompetencer - og dem kan I udnytte på arbejdspladsen til at forebygge nye tilfælde og undgå (flere) sygemeldinger. Alt sammen ret enkelt og uden det koster jer en krone. Den gode nyhed er, at de tidligere stressramte typisk gerne VIL udnyttes – eller ”bruges” kunne vi også kalde det. Her kommer de 3 vigtigste ting, stressramte har lært af oplevelsen – og hvad I konkret kan

Får du for lidt?

De fleste af os får for lidt og ikke god nok: Søvn. Problemet er, at man vænner sig til at være i konstant underskud af god søvn. Forskning viser gang på gang, at søvn er uhyre vigtig for vores sundhed og livskvalitet og ikke mindst vores overskud og humør. MEN ved blot mindre justeringer i din dagligdag (eller rettere dagligaften), kan du opnå store gevinster som mere energi, overskud, godt humør og fokus – ja og mindre træthed dagen igennem,

Planlægning betaler sig

Min kæreste spurgte den anden dag, om jeg ville med på forlænget weekend her i oktober. ”Det kan jeg desværre ikke, min kalender er fuld”, svarede jeg med ærgrelse i stemmen. ”Så køb en ny!” – var hans respons. Det gode råd er hermed givet videre… Tiden er gået stærkt, og du er kommet bagud… Kender du det? Det er jo dejligt at glemme tid og sted, men det at være bagud er ofte ubehageligt og kan gøre dig stresset.

Ferie – sådan sikrer du, at den bliver god

Sommerferien er lige om hjørnet, og du glæder dig sikkert… Denne gang handler det om, hvad du kan gøre af enkle ting, så din sommerferie bliver god, og du også får restitueret. Jeg ser nemlig tit folk ”lave fejl” mht. ferien, så de bliver skuffede og møder op udkørte i stedet for udhvilede, når arbejdet starter igen. Jeg kommer også selv til at glemme ting, som jeg ellers godt ved, er vigtige for en vellykket ferie, fordi jeg er uopmærksom

3 ting du ikke skal sige til en stresset kollega

Har du også lavet de her fejl? 3 ting du ikke skal sige til en stresset kollega – men som vi ofte kommer til… Du kender sikkert situationen: en kollega ændrer opførsel, og du tænker på, om personen måske er stresset. Du vil gerne hjælpe, men ved ikke helt hvordan. Én ting er sikkert: du kan ikke overtage din kollegas opgaver. Så hvad kan du egentlig tilbyde? Du er måske bange for at ”gå for tæt på” - og hvad nu, hvis

3 fælder arbejdspladser ofte falder i i forhold til stress

I dag skal det handle om nogle af de fælder, jeg ofte ser arbejdspladser falde i – og som risikerer at øge stressproblemet. De sidste 15 år har jeg rådgivet og undervist over 600 arbejdspladser - både offentlige og private – og set en del velmenende initiativer til at bringe stressniveauet og sygefraværet ned. Problemet er bare, at der ofte kun prioriteres enkeltstående tiltag, men ingen følger op og de fleste steder sættes emnet stress og trivsel stort set ikke på dagsordenen. Se om